Redmax
Redmax

De belofte van serious games

Steeds vaker worden serious games genoemd als veelbelovend middel om de gezondheidszorg effectiever en efficiënter te maken. Instellingen experimenteren met de ontwikkeling van serious games of het toepassen van gamification; gametechnieken of elementen die worden ingezet buiten de context van een game. Maar waarom zijn serious games zo veelbelovend?

De belofte van serious games

Steeds vaker worden serious games genoemd als veelbelovend middel om de gezondheidszorg effectiever en efficiënter te maken. Instellingen experimenteren met de ontwikkeling van serious games of het toepassen van gamification; gametechnieken of elementen die worden ingezet buiten de context van een game. Maar waarom zijn serious games zo veelbelovend?

Door: Kim Boog

In ons huidige zorgsysteem heeft de patiënt / cliënt vooral een passieve rol. De behandelaar of begeleider bepaalt hoe de behandeling er uit ziet. De patiënt is afwachtend en afhankelijk van zijn of haar behandelaar. Dit is een vreemde situatie, zeker als je kijkt naar onze maatschappij, waarin men dankzij de komst van het internet steeds meer zelf regelt. Ook in de zorg moeten we toe naar een situatie waarbij de patiënt meer zelfregie krijgt en de behandelaar een meer coachende rol. De kwaliteit van het leven van de patiënt zal hierdoor toenemen. En behandelaren kunnen zich meer focussen op de begeleiding of behandeling van de patiënt of cliënt in plaats van zich bezig te houden met allerlei randzaken. Hierdoor zullen zij meer plezier in hun werk ervaren. Serious games kunnen een bijdrage leveren aan het realiseren van deze verandering.

Games onderscheiden zich ten opzichte van andere online gezondheidstoepassingen, doordat zij focus en uitdaging bieden aan de speler. Hierdoor komt de speler als het ware in een flow waarin men wordt opgeslokt door het spel. Dit zorgt voor intrinsieke motivatie. Feedback en beloningen zorgen er voor dat men wordt gemotiveerd om door te zetten tot de persoonlijke doelen zijn behaald. Door het spelen van een serious game gaat men dus zelf actief aan de slag in plaats van dat men passief afgewacht totdat er iets van de behandelaar of begeleider verwacht wordt. Zo leert men door het op doen van nieuwe ervaringen. Hierdoor zijn games zeer geschikt om patiënten te laten werken aan persoonlijke doelen.

Doordat de patiënt in een actieve modus komt, verandert de rol tussen patiënt en behandelaar. De patiënt krijgt meer regie over de eigen behandeling, de behandelaar kan hierbij als coach optreden. Zo zal de behandelaar of begeleider zich meer kunnen focussen op het geven van zorg en wordt de patiënt meer empowered.

Wilt u meer weten over de toegevoegde waarde van serious games? Neem dan gerust contact met ons op!

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?