Redmax
Redmax

Luister op Twitter naar je cliënt of medewerker!

Steeds meer zorginstellingen hebben tegenwoordig één of zelfs meerdere accounts op het social mediaplatform Twitter. Met de bekende microblogdienst kunnen berichten van maximaal 140 tekens worden verstuurd naar volgers en geïnteresseerden. Bij veel zorginstellingen ligt de focus vaak alleen op het zenden van tweets. Hun uitgangspunt daarbij? Een zo groot mogelijke volgersschare bij elkaar te verzamelen. Wat juist belangrijker is, is om naast het zenden interactie op te zetten.

Luister op Twitter naar je cliënt of medewerker!

Steeds meer zorginstellingen hebben tegenwoordig één of zelfs meerdere accounts op het social mediaplatform Twitter. Met de bekende microblogdienst kunnen berichten van maximaal 140 tekens worden verstuurd naar volgers en geïnteresseerden. Bij veel zorginstellingen ligt de focus vaak alleen op het zenden van tweets. Hun uitgangspunt daarbij? Een zo groot mogelijke volgersschare bij elkaar te verzamelen. Wat juist belangrijker is, is om naast het zenden interactie op te zetten.

Als adviseur social media adviseer ik vaak zorginstellingen die starten met het inzetten van social media. Zij zien de waarde van het gebruik van social media in en kunnen niet wachten om vanaf verschillende kanalen berichten, video’s en afbeeldingen te versturen over de zorginstelling waar zij zo trots op zijn. Het is fijn om te zien dat zij zo gepassioneerd aan de slag willen, maar er wordt veelal vergeten dat social media draait om interactie. Via social media wordt er namelijk met elkaar gepraat, gediscussieerd en waardevolle informatie en kennis met elkaar gedeeld. En zelfs crowdsourcing vindt via social media plaats.

Hoe komt deze interactie nu tot stand? Mensen zijn eerder geneigd uw berichten te volgen, wanneer deze voor hen relevant zijn. Op berichten die relevant zijn, willen mensen graag hun mening geven. Om te achterhalen wat relevante content is, is het belangrijk dat er geluisterd wordt naar uw volgers. Daarom is het van belang dat Twitter en ook andere social mediakanalen niet alleen worden ingezet als zendinstrumenten met relevante berichten, maar ook als instrumenten om te luisteren wat er speelt en gebeurt onder uw volgers.

Voor het luisteren op Twitter kunnen verschillende social media monitoringstools worden ingezet. In mijn vorige artikel besprak ik wat er komt kijken bij het selecteren van een social media monitoringstool. Bijna alle uitgebreide social media monitoringstools brengen elke maand een hoge kostenpost met zich mee.

Als experimenterend beginner op social media zit u daar niet op te wachten. Daarnaast weet u als beginnende zorginstelling op Twitter nog niet goed voor welk doel u het instrument social media wilt gaan inzetten. Dat snap ik helemaal en daarom wil ik u graag laten zien hoe u met de lijstenfunctie van Twitter een begin kunt maken om te gaan luisteren op Twitter naar uw cliënten en andere stakeholders:

Als eerste dient u uw doelgroepen in kaart te brengen. Welke soorten doelgroepen wil ik graag volgen op Twitter en moeten uiteindelijk ook mij gaan volgen? U kunt hierbij denken aan gemeentes, politieke instanties, uw medewerkers, cliënten of wethouders enz. Vervolgens maakt u voor deze doelgroepen lijsten binnen Twitter aan. Elk account dat u op Twitter  relevant vindt en wilt volgen plaatst u in de bijbehorende doelgroeplijst. Met de gratis monitoringstool HootSuite kunt u dan uw eigen Twitterdashboard inrichten. De lijsten die u aangemaakt heeft in Twitter kunt u live streamen in de kolommen in het dashboard. Op deze manier worden alle tweets van de verschillende doelgroepen overzichtelijk naast elkaar gezet en bent u goed in staat te volgen wat er speelt onder uw belangrijkste doelgroepen.

In mijn volgende artikel zal ik juist ingaan op het gebruik van meer geavanceerde monitoringstools. Deze tools kunnen erg interessant zijn voor zorgorganisaties die al een aantal stappen verder zijn met social media.

Bent u aan het experimenteren met Twitter en wilt u weten hoe u nog beter met lijsten uw doelgroepen in Twitter kunt monitoren? Of bent u de experimenteerfase voorbij en wilt u juist meer weten van het inzetten van een meer geavanceerdere social mediatool? Neem dan contact met mij op.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?