Redmax
Redmax

Proeftijd met een innovatie in de verstandelijk gehandicaptenzorg

Kent u dat gevoel? Dat u in uw nieuwe auto rijdt en allerlei nieuwe dingen ontdekt. Bijvoorbeeld handige knopjes op het stuur. Een vreemd luchtje in de airco. Of de sexy vrouwenstem in de navigatie. Dingen die u niet ontdekt had bij de proefrit, omdat het toen bijvoorbeeld stervenskoud was buiten. U leert uw auto dus pas echt goed kennen als u hem een tijdje kan gebruiken.

Proeftijd met een innovatie in de verstandelijk gehandicaptenzorg

Kent u dat gevoel? Dat u in uw nieuwe auto rijdt en allerlei nieuwe dingen ontdekt. Bijvoorbeeld handige knopjes op het stuur. Een vreemd luchtje in de airco. Of de sexy vrouwenstem in de navigatie. Dingen die u niet ontdekt had bij de proefrit, omdat het toen bijvoorbeeld stervenskoud was buiten. U leert uw auto dus pas echt goed kennen als u hem een tijdje kan gebruiken.

Gelukkig kopen we een auto meestal pas nadat we een rijbewijs hebben. En veel mensen kopen pas een auto als ze ook al wat rijervaring hebben. Eigenlijk geldt dit voor veel producten: we kopen een product omdat we het nodig hebben, omdat we begrijpen dat het nuttig voor ons is. En meestal hebben we dit product al eens eerder gebruikt of proberen we het even uit vóórdat we het kopen.

Onverwachte slimmigheidjes & irritante onhandigheden
Het komt regelmatig voor dat we nog leuke, nieuwe, onverwachte slimmigheidjes ontdekken na aanschaf. Die mooie waterpas op de iPhone bijvoorbeeld. Maar ook onhandige irritante zaken die we niet hebben ontdekt tijdens de proefrit komen na aanschaf aan het licht. Bijvoorbeeld dat de batterij van mijn nieuwe telefoon zo snel leeg gaat. Of dat ik met mijn nieuwe abonnement geen bereik heb op mijn werk.

En ja, u voelt hem al aankomen: hoe werkt dat eigenlijk met digitale innovaties? Heeft u weleens één van de onderstaande dingen meegemaakt?

– Er is door de organisatie een digitaal middel aangeschaft en de cliënten kunnen het niet gebruiken omdat het te ingewikkeld is.
– Er is door de organisatie een digitaal programma aangeschaft dat het dagelijkse werk onnodig inefficiënt en ingewikkeld maakt.
– Tijdens de pilot blijkt dat het digitale middel niet naar behoren functioneert, maar het product is al (voor heel veel geld) aangeschaft.

Geen proefrit, maar proeftijd
Bovenstaande ervaringen kunnen voorkomen worden als we onszelf een proeftijd gunnen met de aan te schaffen innovatie. Voordat er geld wordt uitgegeven, of er een pilot wordt ingericht doen we eerst het volgende:

1.  We bepalen samen wat we nodig hebben en waarom.
2.  We zoeken een groepje mensen die de innovatie nodig hebben (en/of er mee te maken krijgen). Dit groepje kan de innovatie dan een tijdje gebruiken, zodat ze ook de handige slimmigheidjes en de onnodige irritante eigenschappen ontdekken.
3.  We delen de ervaringen met elkaar.
4.  Daarna bepalen we of het product nuttig is en voldoende kostenefficiënt.
5.  En dan pas gaan we over tot de aanschaf (en de pilot en implementatie, etc.).

En natuurlijk kunt u ook tegelijk meerdere digitale innovaties gebruiken. Dan is een vergelijking mogelijk.

Waarom een proeftuin werkt
Deze aanpak werkt goed. De kans is veel groter dat u uiteindelijk een middel aanschaft dat past bij de eindgebruikers. Dit bespaart u een hoop ellende na de aanschaf. U betrekt medewerkers en cliënten vanaf de start. En u laat aan uw medewerkers en cliënten zien dat hun mening belangrijk voor u is.

Bovenstaande kunnen we uitleggen aan de hand van de Normalization Process Theory van Carl May. Bij Redmax gebruiken we deze actie theorie om te kunnen verklaren waarom een implementatie wel of niet slaagt. Het zou onjuist zijn om te zeggen dat een proeftuin een succesfactor is. Een proeftuin is echter wel een van de bewegende onderdelen die nodig zijn bij succesvolle implementatie. Lees hier meer over de NPT.

Waarom een proeftuin extra goed werkt in de Verstandelijk Gehandicaptenzorg
In de VG-sector komt het relatief vaak voor dat digitale middelen voor onverwachte effecten zorgt. Dat komt enerzijds door de extreme diversiteit van de cliëntenpopulatie. Anderzijds heeft dit te maken met de mate waarin medewerkers de digitale vaardigheden van zichzelf en hun cliënten kunnen inschatten (zie het eindrapport over e-skills voor zorgprofessionals, van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen).

“Ik had nooit gedacht dat mijn cliënt dit zou kunnen!”

Dit is een zin die ik vaak heb gehoord na het eerste gebruik van een digitaal middel. Er zit veel wijsheid in deze zin verstopt. Een medewerker die dit zegt, is blij verrast over de vaardigheden van zijn/haar cliënt. Dat wil zeggen dat deze medewerker dus zélf nooit op het idee was gekomen dit middel te gaan gebruiken. Maar dit mogelijk wél zou doen na deze ervaring.

Het (samen) uitproberen van een digitale innovatie zorgt ervoor dat medewerkers óók de handige slimmigheidjes van cliënten kunnen ontdekken. En andersom natuurlijk. Soms ontdekken medewerkers hierdoor dat een cliënt iets (toch) niet kan.

En zeg nu zelf, we willen allemaal een proefrit maken voor we een auto aanschaffen. En liever nog willen van de autodealer het vertrouwen en de gelegenheid krijgen om gebruik te maken van een proeftijd. Alleen dan kunnen we een weloverwogen aanschaf doen. Laten we cliënten en zorgmedewerkers het vertrouwen en de gelegenheid geven om een nieuwe digitale innovatie uitgebreid te gebruiken vóór we hen verplichten er ook mee te werken.

Wilt u ook proeftijd met een innovatie?
Een proeftuin maakt het mogelijk de effectiviteit van innovaties te testen in praktijksituaties, tegen een minimale investering. Uit onze ervaring blijkt dat veel leveranciers bereid zijn om mee te werken aan dit concept, waardoor tegen een minimale (of zelfs geen) vergoeding met de zorginnovatie geëxperimenteerd kan worden.

Lees hier meer over de proeftuin methodiek van Redmax.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?