Redmax
Redmax
Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Van digitale verleiding en beïnvloedingstactiek naar betere zorg

woensdag 15 maart 2017 - 13:45 - 14:45

Beschrijving sessie
Hoe zorg je dat iemand die hulp zoekt gebruik gaat maken van jouw online interventie? Niet alleen rondkijken op de site, maar ook aan de slag gaat. En wat kan je doen om te zorgen dat hij of zij de interventie ook afmaakt? TEDx-spreker Maurits Kaptein introduceert de wetenschap achter beïnvloeding en laat u kennismaken met de kunst van het digitaal verleiden.

Biografie spreker
Dr. Maurits Kaptein (1983) is sociaal wetenschapper en ondernemer. Hij promoveerde cum laude aan de TU Eindhoven en Stanford University met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen. Tijdens zijn promotie werkte hij bij Philips Research mee aan de ontwikkeling van producten die gebruikers motiveren om gezonder te leven. Na het behalen van zijn Phd. werd hij docent statistiek aan de Universiteit van Tilburg.

Hierna ging hij aan de slag als docent statistiek en onderzoeksmethoden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast was hij Chief Scientist en Co-founder van Science Rockstars, het bedrijf werd in december 2014 verkocht aan Webpower. Maurits’ wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd in toonaangevende journals zoals het Journal of Interactive Marketing en was spraakmakend genoeg om ook in de populaire week- en dagbladen zoals Wired (USA), het Financieel Dagblad en Bright gepubliceerd te worden.

In november 2012 verscheen zijn boek: “Digitale Verleiding, hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op z’n kop zetten”. Maurits ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden. Rekening houdend met hun persoonlijke voorkeuren, ontwikkelde hij daarvoor zogenaamde beïnvloedingsprofielen. Deze profielen benaderen de intuïtie van de rasverkoper: Komt deze klant voor de specs? Voor een koopje? Omdat hij ‘erbij wil horen’? Factoren die individueel en vaak irrationeel zijn. Maurits heeft een manier gevonden om juist deze factoren digitaal te simuleren – en daarmee voor elke bezoeker de beste verleidingsstrategie in te zetten. Zijn boek ‘Digitale Verleidingen’ werd genomineerd voor de PIM Literatuurprijs 2012.

Momenteel is hij terug bij de Universiteit van Tilburg, waar hij werkt als assistent professor statistiek en onderzoeksmethoden.

Gegevens

Datum:
woensdag 15 maart 2017
Tijd:
13:45 - 14:45