Redmax
Redmax

De laatste social media cijfers in Nederland 2016

Aan elk begin van het jaar stelt Newcom Research & Consultancy B.V. een onderzoek in naar het gebruik en het aantal gebruikers van de verschillende social mediakanalen in Nederland in 2016. De belangrijkste uitkomst is dat het gebruik van grootmacht Facebook nog steeds groeit, terwijl microblogdienst Twitter en het sociale mediaplatform Google+, van de meest gebruikte zoekmachinegigant, een duidelijke daling laten zien. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste ontwikkelingen in het Nederlandse social medialandschap van 2016.

De laatste social media cijfers in Nederland 2016

Aan elk begin van het jaar stelt Newcom Research & Consultancy B.V. een onderzoek in naar het gebruik en het aantal gebruikers van de verschillende social mediakanalen in Nederland in 2016. De belangrijkste uitkomst is dat het gebruik van grootmacht Facebook nog steeds groeit, terwijl microblogdienst Twitter en het sociale mediaplatform Google+, van de meest gebruikte zoekmachinegigant, een duidelijke daling laten zien. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste ontwikkelingen in het Nederlandse social medialandschap van 2016.

Facebook nog steeds de grote nummer 1
Het lijkt erop dat Facebook blijft groeien in het dagelijks gebruik. Waar een aantal social media-experts enkele jaren geleden een daling in gebruik voorspelden, blijkt het aantal gebruikers dat dagelijks inlogt op het platform nog steeds te groeien. In 2015 waren er ruim 6,6 miljoen Nederlanders dagelijks actief, terwijl in 2016 dit zal groeien naar 6,8 miljoen Nederlanders. De stijging van het gebruik van Facebook is voornamelijk te wijten aan de nieuwe gebruikers onder de 65- en 80-plussers.

Doelgroep van 80 jaar en ouder heeft social media ontdekt
In het onderzoek komt duidelijk naar voren dat het aantal gebruikers op Facebook, Twitter en YouTube enorm is gestegen onder de doelgroep 80 jaar en ouder. Deze stijging is het grootst bij Facebook, waar het aantal gebruikers van 80 jaar en ouder met maar liefst met 52% is gegroeid ten op zichte van 2015. Twitter laat bij deze leeftijdscategorie een stijging 45% zien. Echter neemt het aantal gebruikers voor Twitter in totaliteit af, omdat alle andere leeftijdscategorieën een daling in het aantal gebruikers laten zien. De grootste daler is de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar. Voor YouTube zit ook de grootste groei in gebruikers in de leeftijdsgroep 80 jaar en ouder (14%).

Instagram en Snapchat vooral populair onder jongeren
De jongere platformen als Instagram, Snapchat en Pinterest blijven groeien onder de jonge social mediagebruiker. Instagram heeft nu 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarbij er 992.000 gebruikers dagelijks actief zijn op het platform. Dit is een toename van 37% ten op zichte van vorig jaar. Maar liefst 58% van de Nederlandse gebruikers hebben de leeftijd van 15 t/m 19 jaar.

Snapchat (1 miljoen Nederlandse gebruikers) laat de grootste groei op dagelijks gebruik zien. Het aantal dagelijkse gebruikers is gestegen van 320.000 naar 541.000. Ook Snapchat is vooral populair in de leeftijdscategorie van 15 t/m 19 jaar.

Ook Pinterest blijft aan populariteit winnen. Dit platform is populair onder een bredere leeftijdsgroep (15 t/m 39 jaar) dan Instagram en Snapchat, maar er vindt ook groei plaats onder de leeftijsgroep 40 t/m 79 jaar. Dagelijks loggen 334.000 Nederlanders in op Pinterest.

Alle cijfers overzichtelijk op een rijtje
WebAfbeelding: Totaal aantal social media gebruikers in Nederland in 2016, per kanaal

Wat kunnen zorginstellingen doen met deze inzichten?
Het is duidelijk dat het gebruik van social mediakanalen niet alleen meer iets is van de jeugd en de jongere generaties. Ook de oudere leeftijdsgroepen vinden massaal aansluiting op social media. Dit betekent dat social media gegroeid is naar een volwaardig communicatiekanaal die niet meer kan ontbreken in de communicatiemix. Ook voor zorginstellingen is het dus van belang om social media mee te nemen in uw marketing- en communicatieplan.

De resultaten geven duidelijk inzicht op welke kanalen bepaalde doelgroepen zich bevinden. Zo is voor de ouderenzorg Facebook een geschikt kanaal om ouderen zelf te bereiken en kan een GGZ-afdeling gericht op jongeren met een psychose wellicht beter Instagram inzetten wanneer we kijken naar het bereiken van de doelgroep. Op deze manier kan de keuze voor de kanalen onderbouwd worden, maar dan bent u er nog niet. Het allerbelangrijkste blijft om te bepalen met welk doel u deze communicatiekanalen gaat inzetten. Alleen uw aanwezigheid op een bepaald kanaal is immers niet voldoende. Daarna komt de stap om te bepalen welke relevante content gaat zorgen voor de daadwerkelijke verbinding en interactie met de doelgroep. Voor deze stap is meer gericht doelgroeponderzoek nodig.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van social media in de zorg? Neem dan contact met ons op.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?